maandag, december 18, 2017

Wokkoeriers

Niet alleen pizza's worden per fiets aan huis geleverd. Het kan ook met wok.

Vanderkelenstraat, Leuven

Maar voor een kritische geest blijft het natuurlijk een nog te interpreteren beeld.

Staat de fiets hier alleen omdat het brommertje aan het bezorgen is?
Staat het brommertje hier ook soms alleen terwijl de fiets aan het bezorgen is?
Of is het allemaal greenwashing?

Update 19-12-2017
uit het Nieuwsblad:
N-VA heeft opmerkelijk voorstel: enkel nog pizzakoeriers op fietsen

In Leuven heeft N-VA-gemeenteraadslid Fred Debrun maandagavond tijdens de gemeenteraad zijn beklag gedaan over de overlast die pizzakoeriers op bromfietsen veroorzaken. Hij pleit ervoor dat de stad een engagementsverklaring voorlegt aan de uitbaters van pizzazaken en hen door middel van premies zou proberen te overtuigen om over te schakelen op gewone fietsen.

Debrun gaf als voorbeeld dat de verkeersvrije Grote Markt om de haverklap wordt verstoord door snel rijdende bromfietsen van pizzazaken. Die veroorzaken volgens het gemeenteraadslid niet alleen gevaarlijke situaties, er speelt ook de luchtvervuiling. Het probleem in de Leuvense binnenstad en meer bepaald in voetgangerszones wordt steeds erger, luidt het.

Daarom pleit Debrun ervoor dat het stadsbestuur de pizzazaken probeert te overtuigen om over te stappen op fietsen. In een stad als Leuven zijn fietsers volgens hem even snel ter plaatse als brommers.

Burgemeester Louis Tobback (SP.A) antwoordde tijdens de gemeenteraad dat de stad niet veel meer kan doen dan de politie in te zetten om de bestuurders van de bromfietsen de verkeersregels te doen respecteren. Hij is er overigens niet van overtuigd dat de overstap naar fietsen zoveel zou oplossen. Hij verwees naar de fietskoeriers van Deliveroo die eveneens voor veel overlast zorgen: “Als deze fietskoeriers iets willen verdienen moeten zij zich zeer snel verplaatsen.”

1 opmerking:

  1. Zou de overlast waar de politici over spreken enkel gaan over het niet respecteren van de verkeersregels?
    Bv. dat enkel bestelwagenkoeriers reglementair overal mogen komen in de binnenstad, maar fietskoeriers en bromfietskoeriers niet.

    Want dat zou een veel te enge definitie zijn van de overlast door koeriers.
    Sowieso is de overlast door een fietskoerier een stuk minder dan die door een bromfietskoerier en die is op zijn beurt een stuk minder dan de overlast door een bestelwagenkoerier.

    Of zou het gaan om overlast door de te hoge snelheid?
    Welke 2 van die 3 leveringsswijzen kunnen moeiteloos een stuk sneller dan de 30 km/h in de binnenstad?

    In ieder geval kan een politicus met whataboutism, overgeneralisatie en alternative facts nooit de echte problemen oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen